دانشکده معماری و شهرسازی برگزار می کند:

رونمایی از دومین کتاب هوش مصنوعی (سه‌شنبه، ۸ خردادماه)

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۸ کد : ۶۲۱۰ در دانشکده چه می‌گذرد؟
تعداد بازدید:۱۴۴

کتاب اول با عنوان "Artificial Intelligence in Urban Planning and Design: Technologies, Implementation, and Impacts" در سال 2022 در انتشارت معتبر Elsevier برای نخستین بار منتشر شد. کتاب «هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی و طراحی شهری: فناوری‌ها، پیاده‌سازی و اثرات» توسط فرشاد شریعت‌پور (پژوهشگر دکتری شهرسازی دانشگاه هنر ایران) ترجمه گردید و توسط انتشارات دانشگاه هنر در سال 1401 چاپ شد. این کتاب، جامع‌ترین منبع موجود در مورد وضعیت هوش مصنوعی مرتبط با برنامه‌ریزی و طراحی شهری هوشمند است. این کتاب کاربردهای نوظهور فناوری‌های هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی و طراحی شهری را توضیح می‌دهد و یک نمای کلی از راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را تشریح می‌کند. همچنین چارچوبی را برای بحث درباره مبانی نظری هوش مصنوعی، کاربردهای هوش مصنوعی و سیستم‌های تحقیقاتی-اطلاعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی و طراحی شهری ارائه می‌دهد. این کتاب روش‌های نظری و عملی فعلی هوش مصنوعی را بیان می‌کند، دیدگاه‌های انتقادی را در مورد ابزارها و تکنیک‌های آن ارائه می‌دهد و جهت‌های آینده را برای استفاده معنادار از فناوری هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کند. 

کتاب دوم با عنوان «یادگیری ماشین و شهر: کاربردها در معماری و طراحی شهری»، کاوشی قوی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در زمینه محیط ساخته‌شده ارائه می‌دهد. کتاب Machine Learning and the City: Applications in Architecture and Urban Design در ماه مه 2022 (خردادماه 1401) در انتشارات Wily برای نخستین بار چاپ شده است که به‌روزترین منبع برای دانشجویان، محققان و پژوهشگران شهرهای هوشمند، معماران و معماران منظر، برنامه‌ریزان و طراحان شهری می‌باشد.

هر بخش کتاب شامل فصول نظری و فنی، مراجع معتبر، و مثال‌ها و پروژه‌های عینی است که کارایی و قدرت یادگیری ماشین را در معماری و به ویژه در طراحی شهری نشان می‌دهد. این کتاب همچنین شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مقدمه‌ای بر منطق احتمالاتی که زیربنای یادگیری ماشین است
  • کاوش‌های جامع کاربردهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در محیط‌های شهری
  • بحث‌های عملی در مورد پیامدهای یادگیری ماشین کاربردی و آینده طراحی شهری

کتاب «یادگیری ماشین و شهر: کاربردها در معماری و طراحی شهری» توسط فرشاد شریعت پور (پژوهشگر دکتری شهرسازی دانشگاه هنر ایران) ترجمه و در سال 1402 توسط انتشارات دانشگاه هنر ایران به چاپ رسید. مراسم رونمایی از این کتاب در تاریخ 1403/03/08 به صورت حضوری در سالن پژوهشکده دانشگاه هنر ایران برگزار می‌شود.