ساخت پاویون پژوهشی با روش خم فعال در آزمایشگاه جامع علوم کاربردی نوظهور در طراحی

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۶ کد : ۵۵۲۶ در دانشکده چه می‌گذرد؟
تعداد بازدید:۲۸۲

در نیمسال تحصیلی اول 1401-1402 جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به منظور آشنایی و کسب تجربه در حوزه ساخت دیجیتال علاوه بر بازدید از کارگاه ساخت دیجیتال (آزمایشگاه جامع علوم کاربردی نوظهور در طراحی) دانشگاه هنر در پردیس کرج، برای ساخت نهایی پاویونی با مقیاس یک‌به‌یک از امکانات واقع در کارگاه ساخت دیجیتال استفاده نمودند.

دانشجویان در ابتدا به ساخت نمونه‌های کوچک آزمایشی اقدام نموده و پس از تحلیل نمونه‌ی ساخته شده در  این مقیاس، با انجام اصلاحاتی، اقدام به ساخت نهایی پاویون در مقیاس یک به یک و با متریال پلای وود نمودند.

در این راستا دانشجویان علاوه بر آشنایی و استفاده از ابزارهای ساخت دیجیتال همچون برش لیزر و دستگاه برش سی‌ان‌سی، با نحوه کارکرد و استفاده از ابزارهای دستی موجود کارگاه آشنا شده و از ابزارهای ساخت دستی نیز در مرحله تولید قطعات استفاده نمودند. 

پاویون طراحی شده از تکنیک خمش فعال به منظور تحمل و انتقال نیروهای سازه‌ای بهره می‌برد که یکی از رویکردهای جدید در حوزه ساخت دیجیتال می‌باشد. خمش فعال به معنای تغییر شکل الاستیک نظام یافته است و به عنوان رویکردی در طراحی و اجرای سازه شناخته می‌شود. سازه‌های با خمش فعال از خم کردن اعضای مستقیم الخط طی فرایند برپایی پدید می‌آیند. ساده کردن تولید اجزای خمشی مهم‌ترین انگیزه از کاربرد آن‌هاست. در گذشته نبود تکنیک‌های ساخت اجزای خمیده، خمش فعال را به روش گسترده و شناخته شده‌ای تبدیل کرده بود. امروزه دلایل اقتصادی، حمل و نقل و فرایند نصب، همچنین کارایی و سازگاری سازه، با فرم های پیچیده باعث توجه ویژه به این نوع سازه شده است. دشواری فرم‌یابی دیجیتال و محدودیت مصالح قابل استفاده از کاستی‌های این سازه‌ها میباشد .هرچند امروزه با پیشرفت تؤامان روش های فرم یابی دیجیتال و دانش مصالح‌شناسی، امیدهای تازه‌ای در گسترش کاربرد این نوع سازه پدید آمده است.

اسامی همکاران در خانه ساخت دیجیتال:

  • مهران مسعودی
  • جواد اله قلی
  • محمد حسین کریمیان
  • ندا رفیع زاده
  • شادی خالقی
  • مونا لواسانی

 

برای دیدن تجربیات دیگر آزمایشگاه جامع علوم کاربردی نوظهور در طراحی کلیک کنید.