بازدید دانشجویان معماری منظر دانشگاه علم و صنعت از آزمایشگاه واقعیت مجازی و FabLab دانشگاه هنر

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۶ کد : ۵۴۷۱ در دانشکده چه می‌گذرد؟
تعداد بازدید:۷۵۷

به گزارش روابط عمومی، روز سه‌شنبه 2 خرداد 1402، جمعی از دانشجویان کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه علم و صنعت ایران از آزمایشگاه واقعیت مجازی و فناوری های نوین و FabLab دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر در پردیس کرج، بازدید کرده و با فعالیت‌ها و تجهیزات موجود در آنها آشنا شدند. ابتدا دانشجویان در آزمایشگاه واقعیت مجازی و فناوری های نوین حضور یافتند و با تجهیزات و ابزارهای پیشرفته در زمینه شبیه‌سازی‌های صوتی و تصویری در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آشنا شدند. دکتر شکیبامنش مدیر این آزمایشگاه تخصصی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کاربست فناوی‌های نوین در طرحی شهری و معماری، نمونه های عملی از پروژه‌های خاتمه یافته را تشریح نمودند تا دانشجویان ضمن آشنایی با کاربرد تجهیزات موجود، با روش‌ها و تکنیک‌های متفاوت در این حوزه آشنا شوند.

در ادامه با کمک پژوهشیاران آزمایشگاه آقایان مهندس شهابی و مهندس بهجو به دانشجویان فرصت آزمایش فناوری‌های مذکور داده شد تا ایشان با تجربه انواع مختلف ابزرهای تخصصی واقعیت مجازی در حوزه معماری و طراحی، به طور عملی با عملکرد آن‌ها آشنا شوند. همچنین دیگر پژوهشیار آزمایشگاه، آقای مهندس درخشان ضمن ارائه توضیحاتی درباره واقعیت افزوده و تفاوت آن با واقعیت مجازی و واقعیت مرکب، نمونه‌های متنوعی از انواع فعالیت ها، محصولات و پژوهش‌های انجام شده در استارتاپ تک‌لید را به دانشجویان معرفی نمودند. در این جلسه برخی از دانشجویان ضمن ابراز علاقه‌مندی به حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در طراحی معماری منظر، درباره پژوهش‌های پیش رو و متدولوژی پایان‌نامه‌های خود گفتگو کردند.

در بخش دوم، دانشجویان از FabLab دانشکده معماری و شهرسازی بازدید کردند. در این بازدید پژوهشیار آزمایشگاه، آقای مهندس مسعودی به ارائه توضیحاتی درباره طراحی و ساخت مدل‌های سه بعدی با استفاده از روش‌های نوین پرداختند و ابزارهای مدرن مانند چاپ سه بعدی و نرم افزارهای تخصصی برای طراحی و مدلسازی را معرفی نمودند. در ادامه دانشجویان با روش‌های جدید در پیاده‌سازی و اجرای ساخت در معماری و منظر آشنا شدند و نمونه‌ای عملی از طراحی و برش توسط دستگاه برش لیزی برای آنها انجام گردید.