معرفی فرایند شکل‌گیری طرح معماری برج فناوری دانشگاه تهران

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۰ کد : ۵۲۴۳ در دانشکده چه می‌گذرد؟
تعداد بازدید:۲۹۱

در این جلسه فرایند شکل‌گیری طرح معماری برج فناوری دانشگاه تهران معرفی گردید. این طرح در مسابقه‌ای محدود بین چند گروه طراحی در سال 1399 به عنوان طرح برتر از طرف هیئت داوران برگزیده شده است. پروژه برج فناوری دانشگاه تهران توسط دکتر محمد رضا متینی و با همکاری مهندس احمد طالبی نژاد و مهندس صادق فیاضی از طرف شرکت مهندسین مشاور هیدالو طراحی گردیده.

زمین این پروژه در نزدیکی پردیس اصلی دانشگاه تهران در مجاورت بلوار کشاورز از شمال و همچنین خیابان شاهد از جنوب واقع شده و دارای دید مستقیم به پارک لاله می‌باشد. این ساختمان با توجه به نظرات کارفرما باید به عنوان یک مرکز علمی – تعاملی برای متخصصان و علاقمندان عمل کند. در این بنا باید محیطی انعطاف‌پذیر پیشبینی گردد تا تعاملی بین دانشجویان، دانش‌آموختگان و بازار کار فراهم شود. همچنین باید حضور شرکت‌های دانش بنیان در این مجموعه به هدف ارتقای سطح کیفی و علمی مخاطبان پیشبینی شود. این مکان باید به عنوان محیطی پویا و فعال به قطب تولید ایده های نوین علمی و اقتصادی تبدیل گردد.

از نکات مهمی که توسط گروه طراحی در این ساختمان مورد نظر بوده، انعطاف‌پذیری، شفافیت، ایجاد درجات متنوعی از محرمیت، پذیرش فعالیت های مختلف و متنوع، بهره گیری از فناوری های نوین، بهره گیری حداکثر از انرژی های پاک و تجدیدپذیر و استفاده از گیاهان در فضاهای داخلی و نمای ساختمان بوده است.

توضیحات ارائه شده در این جلسه، سه مرحله از تکامل طرح را معرفی می کند. این سه مرحله عبارتند از:

  • شکل گیری ایده های اولیه
  • تکمیل ایده ها و شکل گیری طرح مقدماتی
  • شکل گیری طرح تکمیلی با توجه به جنبه های اجرایی و ضوابط و محدودیت‌های موجود

در مسیر طراحی، پیوند ویژگی های هندسی با سازمان فضایی، ویژگی های ساختاری و نظام عملکردی به عنوان محور اصلی تاثیر گذار در شکل گیری و تکامل این طرح بوده است.